Lauridana
Sinds aswoensdag staat er achteraan in de Sint-Gertrudiskerk een beeld van Lauridana.

Tom Verhoeven, alias ‘Lauridana’, maakt beelden en schilderijen in het projectatelier van de Wetterse Kunstacademie. Het is een bijzonder beeld. Aan de voorzijde stelt het een Jezushoofd voor, omgeven met een blauwe haartooi/sluier van Christus dat verwijst naar zijn moeder Maria.
Aan de achterzijde is hetzelfde hoofd hol, en staat er een kleiner, wit beeld. Dit verwijst naar Maria Magdalena. Maria geeft Jezus bescherming en liefde. En de achterzijde stelt een grot voor. Nadat Jezus’ lichaam in een grot was gelegd na zijn kruisiging, was Maria Magdalena de eerste die merkte dat Hij verrezen was. Zij wordt daarom de eerste apostel genoemd.

Lauridana wil een statement maken.

‘Bisschoppen zijn de apostelen van vandaag, maar vrouwen kunnen geen bisschop of priester worden. Vrouwen zijn voor de Kerk niet gelijk aan mannen. En aan het apostelverhaal trekken vele gelovige vrouwen zich op. Vrouwen zouden volgens mij óók priester moeten kunnen worden. Uiteindelijk doen ze al aan pastoraal werk.’

“Of ik zelf gelovig ben? Ik ga alleen met Kerstmis en Pasen naar de kerk, maar ik vind christelijke waarden zoals verdraagzaamheid en vergeving wel belangrijk. Dat is ook een vorm van geloven. Die boodschap probeer ik om te zetten in kunst.

Tijdens de preek van voorbije zondag maakte Tom een verwijzing en vergelijking met het beeld en de symbolische betekenis in zijn geschilderde kruisweg vooral statie 4 en 10.

De geschilderde kruisweg is van 14 februari tot 31 maart tussen 13.00 en 16.00 uur, behalve op maandag, te bezichtigen in de begijnhofkerk van Mechelen.