pausbezoek
Akte van geloof - Magritte
De pastoraal medewerkers uit ons bisdom werden uitgenodigd om op zaterdag 28 september naar de Basiliek van Koekelberg te komen voor een ontmoeting met de paus.

'De Paus wenst op een synodale manier met de pastoraal verantwoordelijken in gesprek te gaan over de uitdagingen en perspectieven van de Kerk in België. Het zal een uniek moment zijn, waarin de paus wil luisteren naar de situatie van onze kerk, ons wil bemoedigen en inspireren.'

Met deze woorden werden alle pastoraal medewerkers uit ons bisdom begin augustus door onze bisschop Lode uitgenodigd om op zaterdag 28 september naar de Basiliek van Koekelberg te komen voor een ontmoeting met de paus.

Voorbij alle veiligheidsmaatregelen, konden wij zaterdag vroeg in de morgen de basiliek binnen. Dat gaf ons de ruimte om behoorlijk vooraan plaats te kunnen nemen. Uiteraard waren er veel bekenden en de gezellige babbeltjes bleven dan ook niet uit.

Omstreeks 9 uur werden we - in onze drie landstalen - opgewarmd met het inoefenen van enkele liederen. Meteen volop sfeer: met 3000 samen zingen 'werkt' wel!

Nadien sprak bisschop Lode Aerts (Brugge) namens de Vlaamse bisschoppen ons een bemoedigend woord toe. In tijden waarin de kerk op zijn plaats gezet wordt, spoorde hij ons aan als vreugdevolle christenen aanwezig te zijn in de samenleving. Dit moet kunnen op een dienende, overtuigende en hoopvolle manier. "Wij moeten ons vooral niet verstoppen en zijn liefde ruimte geven," zei Lode Aerts.

De aankomst van de paus was een emotioneel moment. De wijze waarop onze kerkvorst in alle eenvoud omgaat met omstaanders is hartverwarmend. Dat viel mij ook op bij de persoonlijke begroeting van de bisschoppen; het was alsof vrienden elkaar terugzagen.

Nadat 6 mensen een concrete vraag mochten stellen aan de kerkvader nam paus Franciscus zelf het woord.

Hij reikte drie woorden aan die denkpistes kunnen openen voor de Belgische Kerk die duidelijk ‘in beweging’ is. Hij sprak over EVANGELISATIE, VREUGDE en BARMHARTIGHEID.

Ik blijf het fantastisch vinden dat een achtentachtigjarige in een rolstoel ons weet te enthousiasmeren met een klare blik op onze realiteit. Hij ontweek ook geenszins de commotie rond seksueel misbruik. ‘Machtsmisbruik is één van de wortels van geweld’, zo stelde hij scherp. Nog enkele uitspraken van de paus:

"Priesters dienen samen met Gods heilige volk op weg te gaan, een beetje vooraan, een beetje in het midden, en een beetje achteraan."

"Niemand dient een fotokopie van de ander te zijn. We zijn allemaal op weg naar ontmoeting met de Heer, maar langs verschillende wegen."

"Deze vreugde moet tot uiting komen in jullie verkondiging, vieringen en inzet!"

"God neemt zijn liefde voor jou nooit terug."

Vooraleer de paus de aanwezigen zegende en ook vroeg om voor hem te bidden, gebruikte hij volgend beeld om ons te bemoedigen:

"Terwijl ik u begroet, wil ik graag even blijven stilstaan bij het kunstwerk De akte van geloof van Magritte, de beroemde Belgische schilder (zie foto hiernaast).

Het schilderij toont een deur die van binnen gesloten is, maar in het midden is er een opening, de deur staat open naar de hemel. Het is een opening die ons uitnodigt om verder te gaan, om vooruit en naar boven te kijken, om ons nooit af te sluiten.

Het is een beeld dat ik u laat als symbool van een Kerk die nooit haar deuren sluit. Een Kerk die iedereen een opening op het oneindige biedt, die weet hoe ze verder moet kijken. Dit is de Kerk die evangeliseert, die de vreugde van het Evangelie beleeft, die barmhartigheid beoefent." (Bron: Otheo)

Het was een voorrecht om erbij te mogen zijn. De bemoediging en de uitdaging die we van Paus Franciscus mochten ontvangen geven hoop op een Godsverbonden toekomst. Aan ons om daar evangelisch, vreugdevol en barmhartig aan te werken.

(Voor foto's en meer info kan je terecht op https://www.otheo.be/pausbezoek)

Wies